سنت خداست که ساکتینِ در برابر ظلم را با ظالمین محشور کند !
استاد حسن رحیم پور ازغدی
خطبه امام حسین (ع) در برخورد با سپاهیان حر:
« أیُّها النّاس؛ اٍنَّ رسول الله (ص) قالَ: « من رأی سلطاناً جائراً مستحلّاً لحرم الله، ناکثاً لعهدالله، مخالفاً لسنّة رسول الله، یعمل فی عبادالله بالإثم و العدوان فَلَم یغیّرُ علیه بفعل و لا قول، کان حقّاً علی الله أن یدخله مُدخِله». أَلا وَ إنَّ هؤُلاءِ قَد لَزِمُوا طاعَةَ الشَّیطانِ، وَ تَرَکُوا طاعَةَ الرَّحمنِ، وَ أظهَروا الفَسادَ، وَ عَطَّلُوا الحُدُودَ، وَاستَأثَرُوا بِالغّی وَ أحَلّوُا حَرامَ الله، وَ حَرَّمُواللهِ ، و حَرَّمُوا حَلالَهُ، وَ أُنّا أَحقُّ مَن غَیَّرَ. »
پیامبر (ص) می فرماید: اسلامِ بدون مبارزه و جهاد، اسلامِ بی تفاوت، نداریم. «من رأی سلطاناً جائراً مستحلّاً لحرم الله»؛ اگر کسی بگوید مسلمان است و ستم ها و بی عدالتی ها را ببیند و کاری نکند، او هم در کنار ظالم قرار می گیرد، همین که با او مبارزه نمی کنی یعنی با او هستی و به او مشروعیت داده ای، چون با سکوت خود با او هم پیمان شده و در تداوم ظلم اش کمک می کنی، بنابراین در جرم او شریک هستی. جرم در برابر عدل است، قدرت هایی بر ضد عدالت و غیر عادلانه عمل می کنند و با عدالت اقتصادی، عدالت اجتماعی و عدالت سیاسی مخالف و به دنبال سهم اضافی برای اقلیتی که بر اکثریت حکومت می کنند، هستند.بنابراین هر کس در هر زمانی و موقعیتی قرار دارد باید با آن ها مبارزه کند؛ چون آن ها حلال الهی را حرام می کنند و از خط قرمزهای انسانیت و اخلاق عبور کرده اند. استحلال حرام الهی؛ یعنی همه اصول را زیر پا می گذارند و هیچ حریمی قائل نیستند. «ناکثاً لعهدالله» و نقض عهد الله؛ کسانی که پیمان الهی را شکسته اند، چون اینجاحضرت در رابطه با سلطه و قدرت صحبت می کند منظور پیمانی است که قدرتمندان در برابر خدا مسئول آن هستند.
حال آن عهدی که توسط صاحبان قدرت و ثروت در جهان شکسته شده چیست؟ این است که از قدرت و ثروت نباید علیه ملت ها و بشریت استفاده شود. «مخالفاً لسنّة رسول الله، یعمل فی عبادالله بالإثم و العدوان فَلَم یغیّرُ علیه بفعل و لا قول، کان حقّاً علی الله أن یدخله مُدخِله»؛ اگر قدرتی حدود الهی را زیر پا بگذارد و با سنت پیامبر و قانون دین مخالفت و با مردم خود بر اساس دو روش 1-فساد و گناه 2- دشمنی و کینه توزی و ستم عمل کند، نسبت به آن نمی شودبی تفاوت ماند بلکه باید در قول و فعل مبارزه کرد و فریاد زد و وارد عمل شد. اگر مسلمانی نسبت به مسائل و معضلات جامعه بی غیرت بود و تلاشی برای تغییر اوضاع نداشته باشد، خداوند در قیامت او را کنار همان ظالمان و با آن ها محشور خواهد کرد.
« کانَ حقّاً علی ا...»؛ یعنی قانونی که خداوند قرار داده و خود را به آن عمل موظف کرده و قطعاً این کارتوسط او انجام خواهد شدو این سنت خداست که ساکتینِ در برابر ظلم را با ظالمین محشور کند. «أَلا وَ إنَّ هؤُلاءِ قَد لَزِمُوا طاعَةَ الشَّیطانِ»؛ و اما این قوم ظالم تصمیم خود را گرفته و خط آن ها، راه شیطان است. مگر شیطان امر به چه می کند؟ وسوسه به اینکه فقط منافع تو مهم است و بقیه مهم نیستند! دنبال قدرت و ثروت و لذت های خودت باش.«وَ تَرَکُوا طاعَةَ الرَّحمنِ»؛ دنبال ضوابط خدا و پیاده کردن دین الهی نیستند.«وَ أظهَروا الفَسادَ وَ عَطَّلُوا الحُدُودَ»؛ خودشان که فاسد هستند هیچ، بلکه با افتخار فساد راعلنی می کنند و ضررآن ها به مردم می رسد. قوانین الهی را تعطیل می کنند، حریم ها را در جامعه می شکنند و گفتمان حاکم بر جامعه را تغییر می دهند و سعی می کنند به زشتی و پلیدی افتخار شود. «وَاستَأثَرُوا»؛ استِئثار ضد ایثار است، ایثار یعنی مقدم کردن دیگران بر خود، و استِئثار یعنی مقدم کردن خود بر دیگران، ویژه طلبی رانت خواری. استِئثار بیت المال یعنی اموال عمومی را برای خود برمی دارند و محرومین را از حقوق شان محروم می کنند.
«وَ أحَلّوُا حَرامَ الله، وَ حَرَّمُواللهِ، و حَرَّمُوا حَلالَهُ»؛ حرام خدا را حلال می کنند و حلال را حرام! یعنی چیزی که خداوند گفته مشروع و حق مردم است را از آن ها سلب می کنند.
«وَ أُنّا أَحقُّ مَن غَیَّرَ»؛ و اگر کسی باید این اوضاع را تغییر دهد آن فرد در درجه اول من هستم و با این شرایط باید جنگید و تن به ذلت نداد. حکومت اسلامی باید وسیله ای باشد تا هر جایی انسان و ملت مظلومی هست به امنیت برسد و از ذلت خارج شود اما باطل و ظلم چنان حاکم شده که حتی نهی هم صورت نمی گیرد مانند اینکه توافق کرده باشند بر سکوت! زندگی زیر سایه ظالمان که هیچ، حتی کنار ظالمان را هم قابل تحمل نمی دانم.
ابیاتی از حسین بن علی (ع):
وَ إِن تَکُنِ الأرزاقُ قِسماً مقَدَّراً فَقِلَّةُ حِرصِ المَرءِ فی السَّعیِ أجمَلُ
و اگر روزیِ هر کس به اندازه، مقدر گشته، پس حرص و طمع برای کسب آن هر چه کمتر زیباتر
وَ إِن تَکُنِ الأبدانُ لِلمَوتِ أُنشِئَت فَقَتلُ امرِی ءٍ بالسَّیفِ فی ا... أفضَلُ
اگر بدن ها برای مرگ آفریده شده اند، همانا کشته شدن با شمشیر در راه خدا بهتر است.