ظلم نمایندگان ملت به ملت!
امام خمینی(ره) : «مجلس خانه همه مردم و امید مستضعفین است… مردم در انتخابات آزادند و احتیاج به قیم ندارند و هیچ فرد یا گروه و دسته ای حق تحمیل فرد یا افرادی را به مردم ندارند.»
وضعیت فعلی انتخابات مزایا و معایبی دارد. اغلب کارشناسان معتقدند برای از بین رفتن معایب شکل موجود باید طرح جامعی در مجلس مورد بررسی قرار گیرد. اما مشکل اینجاست که قانون استانی شدن انتخابات که در روزهای گذشته جزئیات آن هم در بهارستان به تصویب رسید، نه تنها در حل مشکلات فعلی راهگشا نخواهد بود بلکه برخی از محاسن بزرگ وضع کنونی انتخابات مانند مشارکت بالای مردم را مورد خدشه قرار خواهد داد...
مجلس فعلی علی رغم همه ایرادات به دلیل وجود نمایندگان از دورافتاده ترین نقاط کشور مهمترین عامل حفظ وحدت ملی در کشور است. بسیاری از شهرهایی که اسم آنها سالی یک بار هم به گوش مردم پایتخت نمی خورد و اصلا از وجود آنها خبر ندارند در مجلس نماینده دارند.
اینکه نمایندگان شهرهای کوچک درگیر مسائل منطقه ای هستند به این دلیل است که توده های مردم با مشکلات معیشتی و روزمره فراوان روبه رو هستند و تنها کسی که صدای آنها را می تواند در سطح ملی انعکاس دهد نماینده آنهاست. باید مشکلات مردم را حل کرد نه اینکه صورت مساله را پاک کرد و مردم مناطق محروم را از داشتن نماینده در مجلس محروم کرد.
آیا میدانید با استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی؛
1)حضور افراد مستقل در انتخابات غیر ممکن خواهد شد؟ زیرا در سازوکار جدید فقط لیست ها و جناح ها فرصت رقابت در انتخابات را خواهند داشت؟
2)مشارکت مردم در انتخابات تا حدود زیادی کاهش خواهد یافت؟ چون شما مجبور به رای دادن به لیست هایی هستید که به دلیل تعدد افراد فرصت شناخت بسیاری از آنها را ندارید؛ پایتخت را می توان به عنوان نمونه ای برای طرح استانی شدن انتخابات مثال زد که در مشارکت یکی از پایین ترین رتبه ها را دارد.
3)بدلیل لیستی شدن انتخابات تنها افرادی می توانند به مجلس شورای اسلامی راه یابند که یا مشهور بوده و یا بدلیل وام داری به یکی از احزاب، ابزار دست کانون های قدرت و ثروت شده و کسانی که چهره های مردمی و نخبگانی داشته اما تمایلی به حضور در یکی از لیست ها را نداشته باشند، عملاً از صحنه رقابت در انتخابات حذف خواهند شد؟
4)مراکز استان ها کانون توجهات نمایندگان خواهد شد و دیگر شهرهای کوچک تر در شعاع دید آنها قرار نخواهد گرفت؟
5)ویژگی محلی انتخابات مجلس کمرنگ شده و شور مردمی در رقابت انتخابات کاهش می یابد و جمهوریت نظام به محاق می رود؟
6) به این دلیل که نمایندگان از طریق حضور در لیست ها رای آورده و وارد مجلس می شوند، دیگر خود را پاسخگو به مردم(خصوصا مردم شهرستان ها) نمی دانند و نتیجه آن بی توجهی هر چه بیشتر نمایندگان به نیازهای مردم خواهد بود؟
7)استان های دیگر به بلای استان تهران مبتلا شده و درصد مشارکت مردمی در دیگر استانها هم مانند تهران به شدت کاهش خواهد یافت؟ آیا با تعمیم این نسخه به سایر نقاط کشور در آینده شاهد برگزاری انتخابات هایی با میزان مشارکتی همچون میزان مشارکت ۳۰درصدی در انتخابات پارلمانی آمریکا نخواهیم بود؟
8)نه تنها مشکل فعلی هزینه کرد بیش از حد کاندیداها اصلاح نخواهد شد، بلکه بدلیل بزرگ تر شدن گستره تبلیغات در تمام سطح استان، هزینه انتخابات افزایش خواهد یافت؟
9)تنها داوطلبانی موفق به کسب آراء لازم می شوند که دارای قدرت و ثروت بیشتر باشند یا توسط هزینه کنندگان قوی و باندهای قدرت اقتصادی در سطح استان حمایت شوند؟ آیا در اینصورت سرنوشت مردم به دست باندهای قدرت و ثروت نخواهد افتاد؟
10)نمایندگان استان فرصت کمتری برای دیدار با مردم شهرستان های مختلف پیدا می کنند و بیشترین توجه آنها به حضور در شهرستان مرکز استان و سایر شهرستان های پرجمعیت معطوف می شود؟
آیا می دانید :
11)مردم تهران برای یک مشارکت آگاهانه باید در هر دوره انتخابات مجلس تقریبا ۵برابر جمعیت نمایندگان ۳۰نفری حوزه شان را مورد بررسی قرار دهند تا از میان 8۵۰نفر به یک لیست ۳۰نفره برسند؟ آیا ساختار کنونی انتخابات در تهران مقصر چنین واقعه ای نیست که عملا امکان شناخت دقیق و مناسب برای مردم در فرصت کم انتخابات از بین 850 نفر را از بین برده است؟
12)اینگونه افسار گسیختگی و بی قانونی در هزینه های انتخاباتی در کشورمان رفته رفته به ساز و کاری منجر خواهد شد که عملا انتخابات را به کورس رقابت سرمایه دارها و سرمایه سالارها و وام داران شان با یکدیگر تبدیل کند؟
13)مناطقی چون کردستان و سیستان و خوزستان و گنبد که به دلیل وجود اقلیت های قومی مستعد تنش هستند نمایندگان خود را در مجلس دارند و این خود از عوامل ایجاد ثبات در آنهاست. حذف این نمایندگان از مجلس امنیت ملی و ثبات سیاسی را به خطر می اندازد؟
امام خمینی(ره) : «مجلس خانه همه مردم و امید مستضعفین است… مردم در انتخابات آزادند و احتیاج به قیم ندارند و هیچ فرد یا گروه و دسته ای حق تحمیل فرد یا افرادی را به مردم ندارند.»
وضعیت فعلی انتخابات مزایا و معایبی دارد. اغلب کارشناسان معتقدند برای از بین رفتن معایب شکل موجود باید طرح جامعی در مجلس مورد بررسی قرار گیرد. اما مشکل اینجاست که قانون استانی شدن انتخابات که در روزهای گذشته جزئیات آن هم در بهارستان به تصویب رسید، نه تنها در حل مشکلات فعلی راهگشا نخواهد بود بلکه برخی از محاسن بزرگ وضع کنونی انتخابات مانند مشارکت بالای مردم را مورد خدشه قرار خواهد داد.
مجلس فعلی علی رغم همه ایرادات به دلیل وجود نمایندگان از دورافتاده ترین نقاط کشور مهمترین عامل حفظ وحدت ملی در کشور است. بسیاری از شهرهایی که اسم آنها سالی یک بار هم به گوش مردم پایتخت نمی خورد و اصلا از وجود آنها خبر ندارند در مجلس نماینده دارند.
اینکه نمایندگان شهرهای کوچک درگیر مسائل منطقه ای هستند به این دلیل است که توده های مردم با مشکلات معیشتی و روزمره فراوان روبه رو هستند و تنها کسی که صدای آنها را می تواند در سطح ملی انعکاس دهد نماینده آنهاست. باید مشکلات مردم را حل کرد نه اینکه صورت مساله را پاک کرد و مردم مناطق محروم را از داشتن نماینده در مجلس محروم کرد.
آیا میدانید با استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی؛
1)حضور افراد مستقل در انتخابات غیر ممکن خواهد شد؟ زیرا در سازوکار جدید فقط لیست ها و جناح ها فرصت رقابت در انتخابات را خواهند داشت؟
2)مشارکت مردم در انتخابات تا حدود زیادی کاهش خواهد یافت؟ چون شما مجبور به رای دادن به لیست هایی هستید که به دلیل تعدد افراد فرصت شناخت بسیاری از آنها را ندارید؛ پایتخت را می توان به عنوان نمونه ای برای طرح استانی شدن انتخابات مثال زد که در مشارکت یکی از پایین ترین رتبه ها را دارد.
3)بدلیل لیستی شدن انتخابات تنها افرادی می توانند به مجلس شورای اسلامی راه یابند که یا مشهور بوده و یا بدلیل وام داری به یکی از احزاب، ابزار دست کانون های قدرت و ثروت شده و کسانی که چهره های مردمی و نخبگانی داشته اما تمایلی به حضور در یکی از لیست ها را نداشته باشند، عملاً از صحنه رقابت در انتخابات حذف خواهند شد؟
4)مراکز استان ها کانون توجهات نمایندگان خواهد شد و دیگر شهرهای کوچک تر در شعاع دید آنها قرار نخواهد گرفت؟
5)ویژگی محلی انتخابات مجلس کمرنگ شده و شور مردمی در رقابت انتخابات کاهش می یابد و جمهوریت نظام به محاق می رود؟
6) به این دلیل که نمایندگان از طریق حضور در لیست ها رای آورده و وارد مجلس می شوند، دیگر خود را پاسخگو به مردم(خصوصا مردم شهرستان ها) نمی دانند و نتیجه آن بی توجهی هر چه بیشتر نمایندگان به نیازهای مردم خواهد بود؟
7)استان های دیگر به بلای استان تهران مبتلا شده و درصد مشارکت مردمی در دیگر استانها هم مانند تهران به شدت کاهش خواهد یافت؟ آیا با تعمیم این نسخه به سایر نقاط کشور در آینده شاهد برگزاری انتخابات هایی با میزان مشارکتی همچون میزان مشارکت ۳۰درصدی در انتخابات پارلمانی آمریکا نخواهیم بود؟
8)نه تنها مشکل فعلی هزینه کرد بیش از حد کاندیداها اصلاح نخواهد شد، بلکه بدلیل بزرگ تر شدن گستره تبلیغات در تمام سطح استان، هزینه انتخابات افزایش خواهد یافت؟
9)تنها داوطلبانی موفق به کسب آراء لازم می شوند که دارای قدرت و ثروت بیشتر باشند یا توسط هزینه کنندگان قوی و باندهای قدرت اقتصادی در سطح استان حمایت شوند؟ آیا در اینصورت سرنوشت مردم به دست باندهای قدرت و ثروت نخواهد افتاد؟
10)نمایندگان استان فرصت کمتری برای دیدار با مردم شهرستان های مختلف پیدا می کنند و بیشترین توجه آنها به حضور در شهرستان مرکز استان و سایر شهرستان های پرجمعیت معطوف می شود؟
آیا می دانید :
11)مردم تهران برای یک مشارکت آگاهانه باید در هر دوره انتخابات مجلس تقریبا ۵برابر جمعیت نمایندگان ۳۰نفری حوزه شان را مورد بررسی قرار دهند تا از میان 8۵۰نفر به یک لیست ۳۰نفره برسند؟ آیا ساختار کنونی انتخابات در تهران مقصر چنین واقعه ای نیست که عملا امکان شناخت دقیق و مناسب برای مردم در فرصت کم انتخابات از بین 850 نفر را از بین برده است؟
12)اینگونه افسار گسیختگی و بی قانونی در هزینه های انتخاباتی در کشورمان رفته رفته به ساز و کاری منجر خواهد شد که عملا انتخابات را به کورس رقابت سرمایه دارها و سرمایه سالارها و وام داران شان با یکدیگر تبدیل کند؟
13)مناطقی چون کردستان و سیستان و خوزستان و گنبد که به دلیل وجود اقلیت های قومی مستعد تنش هستند نمایندگان خود را در مجلس دارند و این خود از عوامل ایجاد ثبات در آنهاست. حذف این نمایندگان از مجلس امنیت ملی و ثبات سیاسی را به خطر می اندازد؟
نشریه شماره3