ماهنامه صدای مردم

عدالت خواهی، آرمان خواهی، مطالبه گری

ماهنامه صدای مردم

عدالت خواهی، آرمان خواهی، مطالبه گری

ماهنامه صدای مردم
✅ماهنامه سیاسی-اجتماعی «صدای مردم»
*******************************
✅پل ایمیلی: sedayemardommag@gmail.com
✅پل پیامکی: عزیزان می توانند نظرات خود را پیرامون کیفیت و محتوای صدای مردم، به شماره 100009 پیامک نمایند.
✅شماره مرکز پخش: 09305214929
*******************************
✅ماهنامه سیاسی-اجتماعی جنوب کشور
✅صاحب امتیاز و مدیر مسئول: محمدجهانبخش
✅سر دبیر: هادی مسعودی
*******************************
✅پل ارسال هدایای فرهنگی:
6104337926885797 کارت ملت
5239091833 شماره حساب نزد بانک ملت
*******************************
✅نشانی دفتر نشریه:فارس-شیراز-بزرگراه شیراز سپیدان - نبش زیتون 11- دفتر ماهنامه ی صدای مردم
کدپستی:7194113111
*******************************
✅گستره ی توزیع: استانهای فارس-کهگیلویه و بویراحمد-خوزستان-چهارمحال بختیاری-بوشهر
*******************************
✅ما را در گوگل پلاس دنبال کنید:
ماهنامه صدای مردم: sedayemardommag
✅نشانی اینترنتی ما در گوگل:
google.com/+ماهنامهصدایمردم139413881357
✅مرورگرهای پیشنهادی برای پلاس:
Internet Explorer & Opera
*******************************
آدرس و مکان های توزیع ماهنامه صدای مردم در شیراز:

*کیوسک چهارراه ملاصدرا
*کیوسک مقابل باغ ارم
*کیوسک مقابل مسجد دانشگاه
*کیوسک واقع در خیابان انقلاب جنب نگار خانه وصال
*کیوسک واقع درچهار راه گمرک, مقابل بانک توسعه و تعاون
*کیوسک واقع در خیابان زند ابتدای خیام
*کیوسک واقع درخیابان زند ابتدای انوری
*کیوسک چهارراه ادبیات روبروری دفتر وزارت خارجه
*بیست متری سینما سعدی نبش خیابان معدل کتاب فروشی منگان(هانیوان)
*کیوسک میدان آستانه روبروی حرم سید علاءدین
و در نماز جمعه شیراز...
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات


 

« . . . و ما أخَذَ اللهُ علَی العُلماء، أن لا یُقارُّوا علی کِظّهِ ظالمٍ، و لا سَغَبِ مظلومٍ...»

خداوند، وظیفه قطعی عالمان قرار داده است که، در برابر سیری و پرخوری ظالم و گرسنگی مظلوم آرام و قرار نداشته باشند...

 از تعبیر «ما أخَذَ»، به روشنی معلوم است که این فریاد زدن و ساکت ننشستن در مورد حقوق غصب شده محرومان، یک تکلیف واجب و صد در صد قطعی است و عمل به آن واجب است و حکمی اخلاقی نیست و ترک آن قطعا مُسقط عدالت است.

 از تعبیر «کِظَّهِ ظالمٍ» و «سَغَبِ مظلومٍ» - به صورت نکره – نیز به خوبی روشن است که عالم دینی، حتی درباره یک مورد از محرومیت های انسانی و فاصله های معیشتی و گرسنگی یک محروم و ریخت و پاش یک توانگر، به شدت مسئول است. مسئول اصلی اوست و به هیچ وجه نباید سکوت کند و بی خبر باشد وگرنه عادل نیست!

 ازتعبیر«أن لا یُقارُّوا» ( از باب مفاعله )، به وضوح فهمیده می شود که ممکن است، عالمانی دنیا دار و اهل ساخت و پاخت وجود داشته باشند و میان آنان و توانگران متکاثر، ساخت و سازشی اتفاق افتد و در این احوال، حقوق محرومان بی پناه و مستضعفان بی دفاع و له شدگان بینوا پایمال گردد.

عالم دینی اگر متعهد باشد نباید به چنین ساخت و سازشی تن در دهد، و از متکاثران، وجهی - اگر چه با عنوان هایی ظاهرُالصّلاح - قبول کند، زیرا همین قبول وجوه، به سکوت قهری و ساخت و پاخت تعاملی منجر می شود؛ بلکه باید در برابر فاصله های معیشتی و مجلس های قارونی فریاد برآورد، سخنرانی کند و اعلامیه بدهد و حقوق له شدگان را علی وار از حلقوم محرومیت آفرینان بیرون کشد و فریاد بردارد که: «القویُّ عندی ضعیفٌ، حتّی آخذَ الحقَّ منه، و الضّعیفُ عندی قویٌّ، حتی آخُذَ الحقَّ لَه »؛ من توانگران قدرتمند را خُرد میکنم و حق محرومان را از حلقوم آنان بیرون می کشم و به له شدگان فراموش شده قدرت می دهم، تا حقوق آنان را بگیرم و به دست شان برسانم.

این است تشیّع و این است پیروِ علی بودن. عالم دینیِ راستین باید به حاکمان و حاکمیت های مدعی، به سختی هشدار دهد و با فاصله های مالی و معیشتی و اختلاس های نجومی بجنگد و «جنگ فقر و غنا» را که امام خمینی مطرح کردند، زنده کند.

پس کمترین ملاحظه و مسامحه از سوی عالمان، درباره فاصله های معیشتی و تفاوت های قارونی، که به سقوط افراد وخانواده ها می انجامد، خلاف تکلیف قطعی است و مُسقط عدالت است و معارضه با نهج البلاغه است و سبب سست شدن پایه های دین در جامعه است که می فرماید: «کادَ الفقرُ أن یکونَ کُفراً».

 امام علی ( ع ) می فرمایند :« و اضاءَ لکُمُ الاِسلام ، . . . و ما عالَ فیکُم عائلٌ، و لا ظُلِمَ مِنکم مسلمٌ و لا مُعاهَدٌ »؛ اگر حکومت اسلامی راستین بر سرکار باشد، احکام نورانی اسلام زندگانی همه شما را روشن می کند و در جامعه اسلامی، فقیری و نیاز داری نمی ماند و به احدی ظلم نمی شود، مسلمان یا غیر مسلمان.

در همه جنبش های مردمی و انقلاب های اجتماعی و قیام های دینی باید در مرتبه نخست و اهم، انسان محروم و سامان بخشیدن به زندگی محرومین هدف باشد. اگر هدف انقلاب ها برانداختن ریشه ظلم است، باید نخستین گام در جهت برطرف کردن ظلم از مظلوم ترین ها باشد، وگرنه قیام هایی خواهد بود در جهت جا بجایی قدرت و ثروت.

انقلابی ترین فریادگران تاریخ انسان، و قاطع ترین مدافعان حقوق خلق های محروم و مظلوم، پیامبران بوده اند و هدف اصلی و اساسی پیامبران بنابر نصّ قرآن کریم؛ دفاع از انسان محروم و رسیدن جامعه های انسانی به منهای فقر است. (آیه 23 سوره حدید)

« لِیقومَ الناسُ بالقِسط » یعنی؛ زندگی کردن همه مردم به شکلی عادلانه باشد چون عدالت، یک امر مطلق است و محل تحقق آن « ناس » است، و اگر چنین نشود هدف قرآن کریم تحقق نیافته و انقلابی دینی و قرآنی و اسلامی تحقق نیافته است.

                                                                                                                                                                             استاد محمد رضا حکیمی – معروف به فیلسوف عدالت

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی