طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن (معرفی کتاب)
علی اصغر مرتضایی راد/ معرفی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
رمضان سال 1353، مشهد مقدس.
مسجد کوچک و نیمه کاره امام حسن مجتبی مملو از جمعیتی بود که برای شنیدن سخنان امام جماعت جوان مسجد آمده بودند. روحانی جوان، قرآن به دست و با لحنی شورانگیز خطبه می خواند:
"ایمان مجرد، ایمان قلبی خشک و خالی، ایمانی که در جوارح و اعضای مومن شعاعش معلوم نیست؛ این ایمان از نظر اسلام ارزشمند نیست. اول مومن به خدا، شیطان است... . در آن بزنگاه، در آن جایی که ایمان ها، همه آنجا به کار می آیند؛ یعنی در هنگام انتخاب، در هنگام تعیین راه نهایی، این ایمان به کار ابلیس نیامد، این ایمان در همان دل ماند. من می گویم ایمانی که در دل بماند، می پوسد و می خشکد... . ایمان تنها، ایمان بی تعهد، ایمانی که همراه با آن احساس مسئولیتی نباشد، نه به درد دنیا می خورد نه به درد عقبی می خورد، این منطق قرآن است... . ایمان خشک و خالی در دنیا هم اثر نمی کند برادر، در جامعه اسلامی هم منشأ اثر قرار نمی گیرد، در آخرت که جای خود دارد... ."
سیل جمعیت با هر کلمه ای که از دهان سید جوان خارج میشد بیشتر و بیشتر به وجد می آمد. این حرف ها را تا به حال از هیچ منبر و تریبونی نشنیده بودند؛ سید جوان انگار دین جدیدی را به مردم معرفی می کرد که تا کنون با آن بیگانه بودند؛ مردمی که از دین فقط اعمال فردی اش را می شناختند حالا با چهره جدیدی از اسلام که از دل قرآن خارج شده بود و از زبان سید جاری می گشت روبرو شده بودند.
اواخر تابستان 1353 و در دوران خفقان پهلوی دوم بود که سید علی خامنه ای جوان تصمیم گرفت سلسله جلساتی را تحت عنوان طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن به راه بیاندازد تا از این مجرا بتواند هم نسخه حقیقی و اصیل اسلام را به مردم بشناساند و هم حرکت قطار انقلاب را شتاب ببخشد.
اکنون و با گذشت حدود چهل و اندی سال از آن دوران مجموعه آن سلسله جلسات که شامل 28 جلسه می شود در کتابی تحت عنوان طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن گردآوری شده است. مطالعه این کتاب سه رهیافت اصلی را برای مخاطب به ارمغان خواهد آورد؛ در وهله اول با مطالعه این کتاب نسخه اصیل و اورجینال اسلام در اختیار مخاطب قرار می گیرد، دوم اینکه عمق جریانی که انقلاب اسلامی را پایه ریزی کرد برای مخاطب ملموس خواهد شد و سوم اینکه مخاطب شمه ای از منظومه عظیم فکری و عملی رهبر معظم انقلاب را خواهد شناخت.