ماهنامه صدای مردم

عدالت خواهی، آرمان خواهی، مطالبه گری

ماهنامه صدای مردم

عدالت خواهی، آرمان خواهی، مطالبه گری

ماهنامه صدای مردم
✅ماهنامه سیاسی-اجتماعی «صدای مردم»
*******************************
✅پل ایمیلی: sedayemardommag@gmail.com
✅پل پیامکی: عزیزان می توانند نظرات خود را پیرامون کیفیت و محتوای صدای مردم، به شماره 100009 پیامک نمایند.
✅شماره مرکز پخش: 09305214929
*******************************
✅ماهنامه سیاسی-اجتماعی جنوب کشور
✅صاحب امتیاز و مدیر مسئول: محمدجهانبخش
✅سر دبیر: هادی مسعودی
*******************************
✅پل ارسال هدایای فرهنگی:
6104337926885797 کارت ملت
5239091833 شماره حساب نزد بانک ملت
*******************************
✅نشانی دفتر نشریه:فارس-شیراز-بزرگراه شیراز سپیدان - نبش زیتون 11- دفتر ماهنامه ی صدای مردم
کدپستی:7194113111
*******************************
✅گستره ی توزیع: استانهای فارس-کهگیلویه و بویراحمد-خوزستان-چهارمحال بختیاری-بوشهر
*******************************
✅ما را در گوگل پلاس دنبال کنید:
ماهنامه صدای مردم: sedayemardommag
✅نشانی اینترنتی ما در گوگل:
google.com/+ماهنامهصدایمردم139413881357
✅مرورگرهای پیشنهادی برای پلاس:
Internet Explorer & Opera
*******************************
آدرس و مکان های توزیع ماهنامه صدای مردم در شیراز:

*کیوسک چهارراه ملاصدرا
*کیوسک مقابل باغ ارم
*کیوسک مقابل مسجد دانشگاه
*کیوسک واقع در خیابان انقلاب جنب نگار خانه وصال
*کیوسک واقع درچهار راه گمرک, مقابل بانک توسعه و تعاون
*کیوسک واقع در خیابان زند ابتدای خیام
*کیوسک واقع درخیابان زند ابتدای انوری
*کیوسک چهارراه ادبیات روبروری دفتر وزارت خارجه
*بیست متری سینما سعدی نبش خیابان معدل کتاب فروشی منگان(هانیوان)
*کیوسک میدان آستانه روبروی حرم سید علاءدین
و در نماز جمعه شیراز...
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات

مائده تدینی:

یک پیامک کافی بود تا هماهنگی مصاحبه انجام شود، اما روز مصاحبه مصادف شد با شهادت سردار همدانی و حاج آقا برای تشییع به تهران رفتن تا با چند روز تأخیر مصاحبه انجام بشود. خیلی ساده و صمیمی در دفتر کار همیشگی یعنی حسینیه و این بار حسینیه عاشقان ثارالله در حالیکه همه مشغول آماده سازی فضای حسینیه برای مراسم دهه محرم بودند با ایشان گفتگویی داشتیم. صمیمیت و سادگی حاکم بر محیط و صحبت های حاج آقا باعث شد فضا از یک مصاحبه صرف بیرون رفته و تبدیل به گفتگویی چندنفره بشود که در این میان هم گاهاً حرف هایی می زدند که متذکر می شدند منتشر نشود. حجت السلام سیدمحمد انجوی نژاد شخصیتی است که دیگر نیازی به معرفی ندارد، و این روزها در میان همه ناملایمتی ها و فشارها با صبر محکم پای رکاب انقلاب اسلامی ایستاده است...

 

صدای مردم: امروز امکان هیئت‌داری آسان شده است و شاید از نتایج انقلاب باشد. بسیاری از این هیئت ها نه تنها با آرمان های امام و انقلاب قرابتی ندارند بلکه با آنچه در این 1400 سال وجود داشت، متفاوت است. انگار با دین مداح‌محور روبرو هستیم. اولویت ها و سبک زندگی متفاوت با عالمان دین و مردم و اجتماع دارند. اولویت‌های ادب هیئت‌داری چیست؟

 

انجوی‌نژاد: مردم در طول زندگی‌ برای گذران وقت مفیدشان حول چیزی جمع می‌شوند، چه مادی و چه معنوی. مردم نیاز دارند که گروه داشته باشند، گروهی دنیایی یا معنوی و اخروی. اگر ما برای مردم به فکر تجمع نباشیم، خودشان جمعی را انتخاب می‌کنند. می‌بینیم جمع‌هایی که به اسم دین کار می‌کنند اما انحراف دارند، کم نیستند. میان اینها ما جلسات مفید هم کم نداریم.

آیا سازمانی وجود دارد که این تجمعات را مدیریت کند؟ این جلساتی که آرمان‌های انقلاب در اولیت‌شان نیست، در اولویت اول نقد نیستند بلکه در اولویت اول اصلاح هستند. هر کسی تلاش کند می تواند محور شود. روحانی یا مداح. ما نباید با محوریت مبارزه کنیم بلکه باید روی بهینه‌سازی کار کنیم. زبان دین که در دست مداح‌ها افتاده بهتر از زبان دینی است که در دست منحرفان و صوفیان و درویشان افتاده است.

 

با فشار نمی‌توان به مردم گفت که حول یک مداح یا حتی یک روحانی جمع شوند یا نشوند. کار فرهنگی نیاز به مهندسی دارد. اینکه یک منبری، متخصص دین یا عالم نمی‌تواند مردم را دور خودش جمع کند، و ضعف دارد؛ نباید با مداحی که می‌تواند این کار را انجام دهد و محور شود، مبارزه کند. حالا منبری و مداح چندان اختلاف نظری ندارند، اگر این‌ها نتوانستند محور شوند، خب آن شخص مسیحی، بهایی مردم را دور خودش جمع می‌کند.

 

این قضیه که چرا مداح‌ها دارند محور می‌شوند نه روحانی‌ها از تریبون نمازجمعه دوران آقای خاتمی بود. این مخالفت‌ها در این سال ها چه چیزی را عوض کرد؟ تنها اختلاف روحانیت و مداحان افزایش یافت؛ به گونه‌ای که اگر در جایی  هیئتی باشد از فلان روحانی برای منبر دعوت نمی‌کنند. به قول حدادیان، کدام محوریت مداح؟ تمام تریبون‌های نمازجمعه در دست روحانیت است، تمام کلاس‌های دانشگاه دست روحانیت است، همه چیز دست روحانیت است. حالا یک مداح گُل کرد که نباید او را خاموش کرد. روحانی ما چرا گُل نمی‌کند؟

 

 

صدای مردم: بحثی وجود دارد به نام استحاله. کسانی که نماد دین می‌شوند هر تعریفی که از دین ارائه دهند، برای توده‌ها پذیراتر است. مداح یا منبری زمانی‌که پرشور می‌شوند می‌توانند تاثیراتی داشته باشند.

انجوی‌نژاد: این با آنچه من گفتم منافاتی ندارد.

 

صدای مردم: پس می‌توان نتیجه گرفت اکنون که مداح‌ها محور شده‌اند، از ضعف منبری‌هاست.

 

انجوی‌نژاد: دقیقاً همین است. شما پنج مداح می‌بینی که مشهور هستند و... اما آن 5 هزار مداحی را نمی‌بینی که در حال تلاش بسیار در کف جامعه برای محور کردن خودشان هستند. من آن 10 هزار آخوندی را می‌بینم که این تلاش را ندارند. زحمتی کشیده می‌شود که می‌توانند محور شوند. چیزی داشته‌اند که توانسته‌اند خودشان را مطرح کنند. زحمتی کشیده می‌شود. به این سادگی که نمی‌شود محور شد. بسیارند مداحانی که با تلاش بسیار بیشتر از پنجاه مستمع ندارند. اینهایی که مطرح و محور شده‌اند، کار کرده‌اند. عده‌ای می‌گویند که اینها تریبون را مفت به دست آورده‌اند. چه دلیلی برای این حرف‌شان دارند؟ این‌ها کار کرده‌اند. حداقل این است که مداحان حتی کویتی‌پور و آهنگران هم که در زمان جنگ کل صداوسیما دست‌شان بود، خودشان، خودشان را مطرح کردند نه صدا و سیما. اما شما چهار تا آخوند مثال بزنید که صدا و سیما مطرح‌شان نکرده باشد و خودشان توانسته باشند خودشان را مطرح کنند. مداحان ما اینقدر بزرگ می‌شوند که صدا و سیما مجبور می‌شود از آن‌ها استفاده کند اما آخوندهای ما را صدا و سیما دارد بزرگ می‌کند.

 

صدای مردم: شاخص‌های هیئت در تراز انقلاب اسلامی چیست؟ بین هیئت موجود و هیئت مطلوب فاصله است. گاهی در یک هیئت می‌نشینیم و از خود می‌پرسیم اگر این هیئت پیش از انقلاب بود همین موضوعات را دنبال می‌کرد؟ سوال ما این است که بعد از رستاخیز انقلاب اسلامی، چه هیئت‌هایی شکل گرفت؟ این هیئت‌ها چه مولفه‌هایی باید داشته باشند که وجه تمایز آن‌ها را با هیئت‌های قبل از انقلاب به خوبی حس کنیم. امروزه در محتوای هیئت‌های پیش و پس از انقلاب تفاوت چندانی را حس نمی‌کنیم. مولفه‌های یک هیئت بعد از انقلاب اسلامی چیست؟

 

انجوی‌نژاد: مولفه‌های یک تشکیلات مذهبی را روحانیت در حد رهبری و مراجع باید تعیین کنند. ما همه داریم با سلیقه خودمان کار می‌کنیم. منبرها باید به ‌روز باشد. روشنگر باشد و علاوه بر مباحث اخلاقی و عرفانی و فلسفی که حتماً لازم هست باید به سخنرانی نیز توجه داشت. درصدی از منبر امروز به مباحث روز بپردازد؛ سیاست، تاریخ، جامعه‌شناسی و... .

 

زمانی همه چیز یک ملت، مداحی بود اما اکنون به مداحی به عنوان یک نیاز روحی نگاه می‌کنیم. بعد از انقلاب اسلامی، عزاداری امام حسین بسط بسیاری پیدا کرد. و این بسط زمانی اتفاق افتاد که موج بازگشت رزمنده‌ها از جبهه وجود داشت. مردم عادت کردند هر شب سینه‌زنی و عزاداری را در محله‌هایشان راه می‌انداختند؛ با اینکه پیش از این اصلاً چنین نبود. فرصت خوبی به وجود آمد که گاهی از آن بهینه استفاده نمی‌شود. وقتی کار گسترده می‌شود، آسیب‌های آن نیز گسترده می‌شود. قدیم می‌توانستند یک سال کار فرهنگی کنند تا محرم‌ها هیئتی درخور و عالی داشته باشند اما اکنون هر شب، تعداد زیادی هیئت فعالیت دارند و اینقدر این جلسات جریان دارد که نمی‌شود متوقف کرد و فکری برای تغییرش داشت.

 

صدای مردم:حد یقف برنامه‌های عزاداری چقدر است؟ اکنون برنامه‌هایی به نام دهه مسلمیه، دهه صادقیه، دهه محسنیه یا حتی برای حضرت ام‌کلثوم دهه می‌گیرند. آیا در تاریخ چنین چیزی داشته‌ایم؟

 

انجوی‌نژاد: اولین کسی که به این موضوع اعتراض کرد، من بودم. اما چون شهرستانی هستیم دیده نمی‌شویم بیشتر تهرانی‌ها دیده می‌شوند. اولین اعتراض من برای دهه فاطمیه بود. یعنی اولین کسی که در مسجد خیرات در سال 82 یا 83 به این موضوع اعتراض کرد و برایش شب‌نامه نیز پخش کردند، من بودم. می می‌گفتم "دهه" فاطمیه نداریم. مردم می‌خواهند عروسی نگیرند، دو شب قبل و یک شب بعد از شهادت، احترام بگذارند وگرنه دهه نداریم. اولین کسی که در شیراز جلوی برگزاری چهلم امیرالمومنین نیز ایستاد من بودم. با اعتراض قضیه را جمع کردم. عده‌ای می‌خواهند 365 روز سال هیئت داشته باشند. خب داشته باشند. اما اینکه بیاییم تابلو بزنیم، نامگذاری و دهه دهه کنیم، من مخالفم. زیرا وهن است. عموم مردم این را وهن می‌پندارند. هر چیزی در فرهنگ اسلامی، وهن محسوب شود باید جلویش را بگیرند. سال گذشته دیدیم چهلم امیرالمومنین در شیراز برگزار شد، به نظر من این تیتر وهن بود. می‌خواهید مراسم بگیرید، خب بگیرید؛ چرا این تیترها را انتخاب می‌کنید؟ اما اگر کسی دوست دارد هر شب عزاداری کند، اشکالی ندارد، انجام دهد اما از این اسامی استفاده نکند. همچنین با این نام‌ها از هیئت استقبال نمی‌شود. کما اینکه در این شهر 5 میلیونی هیئتی هر شب با ده هزارنفر پر شود، 4 میلیون و 900 هزار نفر نیامده‌اند و برای این تعداد وهن ایجاد می‌شود که این جماعت کیستند؟ کار و زندگی ندارند؟ درس نمی‌خوانند؟ سواد ندارند؟ این سوالات پشت این اقدام می‌آید و امروز توزیع شایعات بیشتر از توزیع واقعیات است.

 

صدای مردم: همیشه گفته می‌شد که "هیئت سیاسی نشود" همینطور می‌بینیم که درس‌های جدیدی از امام حسین دارد گرفته می‌شود مثلا بیان می‌شود که ما از امام حسین درس مذاکره می‌گیریم. تحلیلی که رهبری نیز اخیراً در بحث تاریخ اهل بیت و ارتباط آن با مسائل اجتماعی امروز داشتند این است که نباید برای یک هدف سیاسی، برداشت غلطی از روز عاشورا شود. همچنین حضرت‌ آقا نیز تاکید دارندکه هیئت سکولار نداریم. حد و مرز این دو چقدر است؟ و نسبت هیئت با مسائل سیاسی و اجتماعی چیست؟

 

انجوی‌نژاد: خود "سکولار" نیز نوعی سیاست است. نمی‌شود گفت تشکیلاتی سیاسی نیست. یک فردی اگر می‌گوید من در فلان قضیه وارد نمی‌شوم، سیاستش این است. سکولاریسم نیز سیاسی است یعنی سیاست من این است. هیچ‌جا نمی‌تواند سیاسی نشود. حتی اگر سیاست داشته باشندکه در سیاست ورود نکنند. این یعنی می‌خواهند بینابین باشند و از کنار عبور کنند. این که می‌گویند ما سیاسی نیستیم و فقط حرف اهل بیت می‌زنیم، نیز یک سیاست است. اگر حرف اهل بیت را با امروز تطبیق دادی پس سیاسی امروز هستی و اگر با تطبیق ندادی یک سیاسی منجمدی که در تاریخ مانده است؛ ما یک هیئت نمی‌توانیم پیدا کنیم که سیاسی نباشد.

 

صدای مردم: البته سیاسی به  معنای مصطلح امروز مد نظر ماست.

 

انجوی‌نژاد: معنای مصطلح امروز در سیاست یعنی چهارتا جناح. یکی چپ، یکی راست و دوتا هم وسط. مردم چهار گروه بیشتر نیستند؛یکی وسط وسط است که سرش پایین و است و کاری به چیزی ندارد و باقی دخیل‌ترند. خب این سیاست‌شان است. سکوت نیز یک سیاست است. کسی امروز می‌گوید هیئت نباید سیاسی باشد یعنی نباید سیاسی انقلاب اسلامی باشد بلکه باید سیاسی ما باشد. سیاست ما هم سیاست کناره‌گیری و انزوا و دخالت نکردن و درجامعه دیده نشدن است.

 

اینکه می‌بینیم امروز رئیس‌جمهور از تاریخ عاشورا استفاده می‌کند به این دلیل است که آقای روحانی گیر کرده است. چون با دیدگاه و برنامه‌ای وارد شد، که از روز اول همه می‌گفتند این دید درست نیست و نباید کل مملکت را به مسائل اقتصادی گره زد همچنین وعده‌های اقتصادی که نتوانست برآورده کند نیز بر این استیصال می‌افزاید؛ وفتی کسی دارد غرق می‌شود به هرچیزی چنگ می‌زند تا خود را نجات دهد. صحبت های امروز روحانی خیلی پایین‌تر از اون چیزی هست که خودش بلد است. خودش می‌داند که اینگونه که می‌گوید نیست. برای برخی از مباحث امروز مصادیقی از صدر اسلام آوردن، تخصصی عادی و سطح پایین می‌خواهد که حتما آقای روحانی آن را دارد. این چنین برداشت‌هایی دست و پا زدن یک غریق است وگرنه این صحبت‌ها اصلاً جای بحث ندارد. عملکرد امروز اگر قابل دفاع است باید دفاع نمود و نباید از ولایت و امامت خرج کرد.

 

صدای مردم: 12 سال پیش در سال 82 سخنرانی‌ای داشتید با عنوان "هیئت علیه هیئت". اگر امروز بخواهید یک سخنرانی با همین عنوان داشته باشید چقدر متفاوت خواهد بود.

 

انجوی‌نژاد: خیلی با آن سخنرانی تفاوت خواهد داشت. خیلی. مباحث سال 82 برای آن زمان بود گرچه بسیاری از هیئت‌ها هنوز در همان بحث‌ها مشکل دارند. گرچه من مدتی است که آسیب‌شناسی نمی‌کنم. برای نقد و آسیب‌شناسی اولویت‌های مهمتری دارم.

 

صدای مردم: بحث سبک زندگی هیئتی را نیز مطرح کنیم. به تازگی سبک زندگی‌ای به راه افتاده که می‌گوید من بچه هیئتی هستم و مجموعه‌ای از مولفه‌های خیلی جالب را نیز داراست...

 

انجوی‌نژاد: یک بحث بسیار مفصل درباره همین موضوع من با نشریه دانشگاه امام صادق(ع) داشته‌ام. که آن‌ها می‌گفتند سبک زندگی هیئتی چه چیزی هست و من از همان ابتدا مخالفت کردم و گفتم اصلا چنین چیزی وجود ندارد؛ این یعنی مشکل. من از همان ابتدا با این مخالف بودم. یعنی چه این کار؟ ما بیاییم بچه‌های هیئت را از جامعه جدا کنیم؟! "کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا"، یعنی جایی را به نام امام حسین جدا نکنیم و مردمش را به شکل دیگری کنیم. یکی از خوبی‌های کانون رهپویان وصال همین است. مثلا من اجازه نمی‌دهم، بچه‌ها یک دست لباس بپوشند. باید همه مدل آدم در هیئت دیده شود. بعضی از هیئت‌ها می‌بینید که یک شکل هستند؛ چفیه و انگشتر و ریش و... . اما اگر دقت کنید من از هیچ زائده‌ای استفاده نمی‌کنم، حتی انگشتر.

 

این سبکی که شما می‌گویید باید گفت که انحرافی اتفاق افتاده است. این همان چیزی است که من سال 82 گفتم: ورود صوفیه به هیئت‌های مذهبی. گفتم صوفیه دارد به هیئت‌ها راه پیدا می‌کند، مراقب هروله ها باشید. دقیقاً سال 90 هروله صوفی آمده بیرون؛ دست‌ها را می‌اندازند دور گردن هم و سینه نمی‌زنند. این یعنی سماع صوفی. این دست دور گردن هم انداختن و مدتی سر تکان دادن و... یعنی سماع صوفی! کاری به حلال و حرام ندارم. صوفیه دارد به هیئت‌ها ورود پیدا می‌کند. از جمله در ظاهر: سبیل‌ها و ریش‌های آنچنانی و... تا در سبک زندگی: شب‌بیداری و قلیون و دخانیات و چیزهایی که الان رسم شده است.

 

صدای مردم: یکی از بهترین هیئت‌هایی که جبهه‌رفته‌ها به آن‌ها اشاره می‌کنند و البته از بهترین هیئت‌هایی بود که تاریخ داشته‌ایم، همین هیئت هایی بود که در زمان جنگ در مناطق جنگی برپا می‌شد. یعنی رزمنده‌ها در شب عملیات هیئت می‌گرفتند. اکنون هیئت‌هایی وجود دارد که هیچ ربطی به هیچ عملیاتی ندارد و صرفاً هیئت برای هیئت است؛ گریه برای گریه. نظر شما چیست؟

 

انجوی‌نژاد: در بهترین حالت این است که توبه می‌کنند. تاثیری در جامعه ندارد. اما وقتی می‌گویید در زمان جنگ بهترین هیئت‌ها داشته‌ایم، خب فضا را هم باید در نظر گرفت، فرد می‌خواهد برود یک ربع بعد شهید شود یا یک ربع قبل رفیقش شهید شده است. هیئت‌ زمین جنگ جزو بهترین‌ها بودن اما فضای زمان را نیز باید در نظر گرفت. البته هیئت‌هایی نیز در دهه‌های اخیر به وجود آمده‌اند در سطح کشور که هیئت‌های خوبی بوده اند.

 

صدای مردم: حضرت آقا می‌فرمایند انقلاب اسلامی حاصل تغییر نگاه دین‌مداران به دین بود. ایشان می‌فرمایند بسیاری از مفاهیم اسلامی قبل از انقلاب تحریف شده بود و این تیم امام بود که با کارهای فرهنگی این مفاهیم را بازگرداند به وضعیت درست و در نهایت منجر به انقلاب اسلامی شد. چرا جوان امروزی ما وارد هیئت می‌شود نمی‌تواند با امام حسینی که تعریف می‌شود، ارتباط برقرار کند؟ چرا امروز از هیئت‌ها ایدئولوژی و مسیری شفاف و کاربردی بیرون نمی‌آید؟

 

انجوی‌نژاد: این موضوع همیشه بوده است. نمی‌شود گفت ملت ابتدا با شور امام ارتباط برقرار می‌کنند بعد شعورشان بیشتر می‌شود که اتفاقاً برعکس این هم بوده است. شهید مطهری این بحث را سال 47 مطرح کرد. عده‌ای به دنبال شعور می‌گردند و عده‌ای به دنبال شور. کاری هم نمی‌شود کرد. بعضی از رزمنده‌های جبهه حتی یک جمله از امام حسین(ع) بلد نبودند اما وقتی شنیدند که اما خمینی جانشین امام حسین است، رفتند برای جان دادن. خیلی از ما حتی یک روزنامه هم نمی‌خواندیم، تحلیل هم بلد نبودیم اما می‌شنیدیم که امام این را گفته، می‌گفتیم چشم و می‌رفتیم.

 

صدای مردم: خب، وضع مطلوب این است؟

 

انجوی‌نژاد: نه، وضع مطلوب این نیست. می‌خواهم بگویم عده‌ای اینگونه هستند و یک عده هم با تحقیق و تحلیل وارد می‌شوند. اما قرآن کریم می‌گوید باید با عموم مردم موج ایجاد کرد. این موج با محبت و برادری ایجاد می‌شود و نباید تخریب کنیم. از یک میلیون و 300 هزار نفری که به جنگ رفتند، یکی خود من بودم.، من ابتدای جنگ، وسط جنگ و حتی تا آخر جنگ یک بار هم سخنرانی امام را گوش نکردم، کم سن و سال بودم. می‌گفتند امام صحبت کرده، ما می‌گفتیم هرچه گفته دمش گرم. من یک بار در طول جنگ سخنرانی گوش ندادم و خیلی از بچه‌ها هم اینگونه بودند. اصلاً ما اخبار گوش نمی‌دادیم؛ فقط کویتی‌پور و آهنگران بخواند و ما سینه بزنیم. مثلا یک زمانی اعلام شد که از امروز نباید فلان روزنامه بیاید در لشکر. ما می‌پرسیدیم مگر تا به حال می‌آمد؟ اطلاعی نداشتیم. نمی دانستیم روزنامه رسالت که هر روز می‌آید چی هست!

 

امام حسین عاشق‌هایی دارد که حاضرند برایش جان دهند اما هیچی هم ازش بلد نیستند. به قول شهید مطهری ما نباید این عده را ندیده بگیریم. عده‌ای هم به دنبال معرفت و شعور هستند که به اینها گفته می‌شود نخبه؛ که درصد بزرگی از جمعیت ما نیستند. مشکل بزرگ برخی نخبگان ما این است که هنگامی که نخبه بودن خود را احساس کردند، عوام را فراموش می‌کنند و برنامه هایی که برای خودشان می‌پسندند برای عوام هم نمی‌پسندند.

 

صدای مردم: عده‌ای از مردم و عوام نیز هستند که امام حسین زمان خود را نمی‌توانند تشخیص دهند. در نمازجمعه شعار می‌دادند اما به جنگ نمی‌رفتند. زیارت عاشورا می‌خواند اما نمی‌رفت به جنگ. امروز هم چنین است. به هیئت می‌آید اما نمی‌تواند مسائل را تطبیق دهد. شما می‌فرمایید که آن موقع امام از جامعه حضور در جبهه را می‌خواست، خب جنگ و جبهه معلوم و قابل لمس بود اما امروز می‌بینیم که رهبری انتظاراتی از قشر حزب‌اللهی دارد اما بسیاری از آن روی زمین می‌ماند. نقش هیئت چیست؟ فقط سینه زدن؟

 

انجوی نژاد: باید هیئت بتواند درصدی از مخاطبش را درگیر کند. همه مخاطبان پای کار نمی‌آیند.

تمام/

 

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۱۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی