ماهنامه صدای مردم

عدالت خواهی، آرمان خواهی، مطالبه گری

ماهنامه صدای مردم

عدالت خواهی، آرمان خواهی، مطالبه گری

ماهنامه صدای مردم
✅ماهنامه سیاسی-اجتماعی «صدای مردم»
*******************************
✅پل ایمیلی: sedayemardommag@gmail.com
✅پل پیامکی: عزیزان می توانند نظرات خود را پیرامون کیفیت و محتوای صدای مردم، به شماره 100009 پیامک نمایند.
✅شماره مرکز پخش: 09305214929
*******************************
✅ماهنامه سیاسی-اجتماعی جنوب کشور
✅صاحب امتیاز و مدیر مسئول: محمدجهانبخش
✅سر دبیر: هادی مسعودی
*******************************
✅پل ارسال هدایای فرهنگی:
6104337926885797 کارت ملت
5239091833 شماره حساب نزد بانک ملت
*******************************
✅نشانی دفتر نشریه:فارس-شیراز-بزرگراه شیراز سپیدان - نبش زیتون 11- دفتر ماهنامه ی صدای مردم
کدپستی:7194113111
*******************************
✅گستره ی توزیع: استانهای فارس-کهگیلویه و بویراحمد-خوزستان-چهارمحال بختیاری-بوشهر
*******************************
✅ما را در گوگل پلاس دنبال کنید:
ماهنامه صدای مردم: sedayemardommag
✅نشانی اینترنتی ما در گوگل:
google.com/+ماهنامهصدایمردم139413881357
✅مرورگرهای پیشنهادی برای پلاس:
Internet Explorer & Opera
*******************************
آدرس و مکان های توزیع ماهنامه صدای مردم در شیراز:

*کیوسک چهارراه ملاصدرا
*کیوسک مقابل باغ ارم
*کیوسک مقابل مسجد دانشگاه
*کیوسک واقع در خیابان انقلاب جنب نگار خانه وصال
*کیوسک واقع درچهار راه گمرک, مقابل بانک توسعه و تعاون
*کیوسک واقع در خیابان زند ابتدای خیام
*کیوسک واقع درخیابان زند ابتدای انوری
*کیوسک چهارراه ادبیات روبروری دفتر وزارت خارجه
*بیست متری سینما سعدی نبش خیابان معدل کتاب فروشی منگان(هانیوان)
*کیوسک میدان آستانه روبروی حرم سید علاءدین
و در نماز جمعه شیراز...
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
۲۰ خرداد ۹۵ ، ۱۹:۳۵

سنگ را بسته اند و سگ را گشاده!


مهدی اسدی/

اندراحوالات روزگار ناخوش باغ های قصرالدشت

شیراز را پس از شاهچراغ، حافظ و سعدی، به باغ هایش می شناسند... باغ هایی که ریشه در تاریخ کهن این دیار دارد؛ باغ هایی جهانی مانند ارم، ریه هایی حیاتی، مانند باغ های قصرالدشت.

به کوچه باغ ها که بروی، سایه درختان و صدای پرندگان جانت را می نوازد؛ اما کمی آن سوتر، حال باغ داران و باغبانان چندان تعریفی ندارد.گرانی حق آبه و محدودیت آن، نفس باغ ها را به شماره انداخته است. آب نهر اعظم برای خیلی از باغداران رویا شده است و خیلی که تلاش کنند، هر 45 روز یک بار، در تابستان گرم شیراز، آب چاه را می توانند به قیمت گزافی بخرند و به لب های خشکیده باغشان برسانند.

تسهیلات برای تغییر سیستم آب رسانی باغ ها در حد شعار مانده است! یکی از باغ داران می گفت: «ما را به خیر شهرداری امید نیست؛ بنویسید که شر نرساند». بیشتر که پیگیر شدم، می گفت: « در پهنه باغ ها عده ای در روز روشن و با مجوز اقدام به تخریب می کنند و شهرداری هم کاری به کارشان ندارد؛ اما امان از روزی که ما بخواهیم شاخه ای را هرس کنیم، یا دیوار کاه گلی باغ را تعمیر کنیم، از در و دیوار باغمان بالا می آیند؛ گاری و بیل و کلنگمان را برمی دارند و با خود می برند. شهرداری سنگ را بسته است و سگ را گشاده... برای هرس درختان هم از ما مجوز می خواهند! آن وقت کمی آن طرف تر با پول، رشوه، پارتی، یا هرچیز دیگر، عده ای با مجوز، باغ ها را تغییر کاربری می دهند».

 غیراز این باغدار پا به سن گذاشته، بقیه باغداران هم حال و روز خوشی نداشتند. باغ هایی که نه محصولشان اقتصادی است، نه شهرداری برای نگهداری آنها کمکی می کند، نه حق آبه درست و حسابی دارند و نه کسی می تواند به راحتی خشتی روی خشت بگذارد و دیواری را تعمیر کند! سکونی مرگبار که بیش از همه، دل باغداران و ریشه درختان تناور و کهنسال باغ های قصرالدشت را می سوزاند.

اگر باغ های قصرالدشت ریه شهر شیراز است، که هست؛ پس توپ نگهداری از آنها فقط در زمین باغداران نیست. باغی که درآمدی ندارد و هرگونه دخل و تصرف در آن با مشت آهنین، پاسخ می گیرد؛ فقط یک راه برای فرار از وضع موجود پیش روی خود می بیند؛ فروش به شهرداری! شاید شاه بیت ماجرا همین باشد. شهرداری با استفاده از قدرت خود، فشار را بر باغداران مضاعف کرده، تا آن ها را بین نابودی باغ مقابل چشمانشان، یا کنار آمدن با شهرداری و واگذاری باغ به این ارگان مخیر کند. واگذاری که بعضا با تغییر کاربری توسط شهرداری همراه بوده یا به نابودی باغ انجامیده است.

خواب باغداران قصرالدشت این روزها آشفته است؛ چرا که برخی خواب سنترال پارک را برای باغ ها دیده اند. برخی هم می خواهند مثل سد تنگ سرخ، با رانت اطلاعاتی خود؛ یک شبه ره صد ساله بروند! براستی باغداران قصرالدشت که باغشان را چون شناسنامه آبا و اجدادی می دانند بیشتر برای آنان دل خواهند سوزاند یا شهرداری؟! این وسط یک راه میانبر هم البته وجود دارد؛ فروش باغ به دلالان! همان هایی که شهرداری ظاهرا دستشان را گشاده، تا باغ ها را تغییر کاربری بدهند؛ به ریش باغداران بخندند؛ ویلا بسازند و باغ ها را به ورطه نابودی بکشانند.

باغ های قصرالدشت این روزها حال و روز خوشی ندارند. باغ دارانی که چون شبانی خسته، گرگ ها را در کمین گله خود می بینند... گرگ هایی که دیر یا زود گله را خواهند درید و شبان هایی که خلع سلاح شده اند، شبان هایی که آرزوهای اجدادشان را در خطر یورش تندباد می بینند و نغمه می خوانند:

«نازک آرای تن ساق گلی،

 که به جانش کشتم.

و به جان دادمش آب؛

ای دریغا به برم می شکند...»


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی